Τρίτη, 17 Οκτωβρίου 2017

Πότε και από ποιους θα υπάρξει πραγματικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της Σαμοθράκης; (Του Στέλιου Κεχαγιόγλου)

Αναμφίβολα, το ζητούμενο σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως η περίοδος που διανύουμε, είναι η ανάπτυξη.
Αυτό βέβαια  αφορά όλες τις περιοχές,  για τις ακριτικές όμως, όπως είναι η Σαμοθράκη, αυτό γίνεται ακόμη πιο επιτακτικό.
Κι αν για άλλες περιοχές υπάρχουν πολλοί τομείς για την ανάπτυξή τους, στην περίπτωση της Σαμοθράκης, αυτοί είναι περιορισμένοι.
Ένας από αυτούς είναι και ο τουρισμός.
Ωστόσο, εδώ και χρόνια, βλέπουμε οι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί που έχουν γίνει  από τους Τοπικούς Φορείς, να παραμένουν απλά σχεδιασμοί.



Μετά από αυτά είναι φυσικό να μην παίρνουμε πλέον στα σοβαρά όσα εξαγγέλλουν ή υπόσχονται. Και διερωτώμεθα υπάρχει πράγματι ενδιαφέρον για το νησί ;;
 Έχω την αίσθηση ότι το όποιο ενδιαφέρον σας εξαντλείται μόνο στα λόγια  και τις υποσχέσεις...
 Όμως, τα προβλήματα που περιμένουν λύση είναι πολλά.  Θα προσπαθήσω να τα ταξινομήσω σε  πέντε ενότητες και να τα αναπτύξω επιγραμματικά .
Α. Ακτοπλοϊκές  συνδέσεις.
Β. Ακτοπλοϊκά   εισιτήρια.
Γ.  Λιμενικές  υποδομές.
Δ. Τουριστική προβολή από την Περιφέρεια  ΑΜΘ.
Ε. Αεροδρόμιο.
Ειδικότερα.
Α.   Ακτοπλοϊκές  συνδέσεις
Το κυρίαρχο θέμα για το νησί είναι οι ακτοπλοϊκές του συνδέσεις, πρωτίστως με την πρωτεύουσα του νομού (Αλεξανδρούπολη) αλλά και με γειτονικά νησιά, τόσο του εσωτερικού  (Θάσος, Λήμνος, Λαύριο ,Λέσβος), όσο και του εξωτερικού (Τουρκία).  
Α 1. Ακτοπλοϊκή  σύνδεση  με Αλεξανδρούπολη
 Η Ακτοπλοϊκή σύνδεση  της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη για πολλά χρόνια γινόταν με τα Ε/Γ-Ο/Γ ΑΡΣΙΝΟΗ και ΣΑΟΣ.
Την περίοδο των Χριστουγέννων 2008, οι κάτοικοι της Σαμοθράκης βίωσαν την απομόνωση μένοντας χωρίς συγκοινωνία για πολλές ημέρες. Κάτω από την πίεση των γεγονότων, αλλά και των τοπικών φορέων, η επί σειρά ετών ελεύθερη γραμμή Αλεξανδρούπολης - Σαμοθράκης, χαρακτηρίστηκε «άγονη» Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα στις γιορτές συγκάλεσε έκτακτα το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και αποφάσισε μέχρι 31-10-2019 να γίνονται από το ΣΑΟΣ ΙΙ, έξι δρομολόγια την εβδομάδα όλο το χρόνο, τέσσερα επιδοτούμενα (μόνο τη χειμερινή περίοδο) και δύο ελεύθερα.
Στα μέσα του καλοκαιριού του 2017 δρομολογήθηκαν και δυο ακόμη επιβατηγά ταχύπλοα  πλοία (ΖΕΦΥΡΟΣ και ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ Ι).
Η δρομολόγηση αυτών των πλοίων, ελλοχεύει τον κίνδυνο, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, να μη χαρακτηρίσει άγονη τη γραμμή μετά τον Οκτώβριο του 2019.
Οι προσπάθειες που έγιναν κατά καιρούς από το Επιμελητήριο Έβρου και τους Δήμους Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης για την αγορά πλοίου, με αφορμή το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στο νησί την περίοδο των Χριστουγέννων το 2008, απέβησαν άκαρπες.
Για την αποφυγή επιζήμιων επιπτώσεων, μεμονωμένες  και ασύνδετες ενέργειες, που ενέχουν τον κίνδυνο να οδηγήσουν στην κατάργηση της άγονης γραμμής και όχι μόνο,  θα πρέπει να σταματήσουν και να επιδιωχθεί η συνεργασία φορέων και πλοιοκτητριών εταιρειών με γνώμονα πάντα το συμφέρον και την ανάπτυξη του νησιού.  
Α 2. Ακτοπλοϊκή  σύνδεση  με γειτονικά νησιά
Με Λήμνο
Μετά από πολλά χρόνια, το καλοκαίρι του 2017 (αλλά μόνο από 12-06-2017 έως 03-09-2017) και με ένα επιδοτούμενο δρομολόγιο την εβδομάδα από  το Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΟΣ ΙΙ, η Σαμοθράκη συνδέθηκε με τη Λήμνο, με  την  δρομολογιακή γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη – Λήμνο - Λαύριο, με επιστροφή.
Τα στατιστικά στοιχεία της γραμμής αυτής ήταν πολύ φτωχά αλλά δικαιολογημένα, λόγω του ενός δρομολογίου και της μικρής διάρκειάς της.
Σε νέα προκήρυξη της γραμμής, πρέπει να επιδιωχθεί ώστε αυτή  να επιμηκυνθεί,  για όλο τον χρόνο.
Επίσης, η δρομολόγηση  του Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΟΝΗΣΟΣ στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, θα βοηθούσε την κατάσταση ώστε Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΟΣ  ΙΙ να εκτελεί απερίσπαστα τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη – Λήμνο - Λαύριο, με επιστροφή.
Με  Μυτιλήνη
            Η σύνδεση με Μυτιλήνη, η οποία θα ωφελούσε τα μέγιστα το νησί, προσκρούει στο γεγονός ότι τα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία τα οποία προσεγγίζουν σήμερα  στη Μυτιλήνη,  δεν μπορούν να προσεγγίσουν στο λιμάνι της Καμαριώτισσας λόγω μεγάλου μήκους και βυθίσματος.
Επιτακτική λοιπόν η ανάγκη για επέκταση και εκβάθυνση του λιμανιού της Καμαριώτισσας .  
Όμως η δρομολόγηση  του Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΟΝΗΣΟΣ στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη,  θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα, αφού τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη-Λήμνο-Μυτιλήνη  και αντίστροφα, θα μπορούσε να την εκτελεί   το Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΟΣΙΙ.
Προϋπόθεση βέβαια για τα παραπάνω, είναι η έγκριση για την προκήρυξη  της σχετικής γραμμής.
Ιδού λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρόν για τους φορείς ώστε να επιτύχουν την προκήρυξη τουλάχιστον μιας εκ των δυο γραμμών (για Μυτιλήνη ή Λαύριο).
Με  Θάσο
Η λειτουργία του κάθετου άξονα Νυμφαία - Κομοτηνή (μόνο 22χλμ) κάνει εύκολη την πρόσβαση Βουλγάρων αλλά και Ρουμάνων τουριστών στη Θάσο, μέσω Κεραμωτής, όπου το καλοκαίρι η πυκνότητα των δρομολογίων ξεπερνά και αυτή της αστικής συγκοινωνίας.
Η δρομολόγηση των δυο επιβατηγών πλοίων  ΖΕΦΥΡΟΣ και ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ Ι στη γραμμή Αλεξανδρούπολη - Σαμοθράκη θα μπορούσε να επεκταθεί και στη Θάσο και να φέρει πλήθος τουριστών που κατακλύζουν τη Θάσο το καλοκαίρι.
Άλλωστε, στο διαδημοτικό Συμβούλιο (25-1-2017) εγκρίθηκε σχετικό αίτημα της CS Ferries.
Tο συμβούλιο κατέληξε στις κάτωθι αποφάσεις:
Στο σκέλος της ακτοπλοϊκής σύνδεσης αποφασίστηκε η υποβολή αιτημάτων προς το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφορικά με:.....α).......β)......γ)
δ) την έγκριση αιτήματος υποστήριξης της εταιρείας CS/FERRIES για τη δρομολόγηση ταχύπλοου που θα ενώνει Αλεξανδρούπολη, Σαμοθράκη με άλλα λιμάνια σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας.
Α 3. Ακτοπλοϊκή  σύνδεση  με Τουρκία
Από το 2001, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης με την Ίμβρο και την Τένεδο, τα πράγματα έχουν απλοποιηθεί.
Υπάρχει η Διακρατική Συμφωνία Ελλάδας Τουρκίας- Ν.2900/2001(ΦΕΚ75Α/2001) περί «Κύρωσης Συμφωνίας Ελλάδος - Τουρκίας για τις θαλάσσιες μεταφορές» - με βάση την οποία τα δυο κράτη έχουν συμφωνήσει να εξασφαλίζουν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των πλοίων στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών μεταξύ των λιμένων τους. Έχουν εκδοθεί και σχετικές Εγκύκλιοι από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (2006) και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου (2013)
Στα πλαίσια αυτά, έχουν ήδη αναπτυχτεί από ελληνικά και τουρκικά σκάφη, οι γραμμές Μυτιλήνη - Αϊβαλή, Χίος –Τσεσμέ, Σάμος- Κουσάντασι, Κως - Μποντρούμ, Ρόδος - Μαρμαρίς και άλλες.
Δεν απαιτείται πλέον κάποια ειδική εγκριτική απόφαση από κάποιο Υπουργείο αλλά απλή γνωστοποίηση στην οικεία Λιμενική  Αρχή, επτά (7) ημέρες πριν την έναρξη των πλόων, συγκεκριμένων στοιχείων όπως :  τα πλήρη στοιχεία του πλοίου, του υπευθύνου ναυτικού πράκτορα, του είδους των πλόων, τη χρονική τους διάρκεια κλπ
 Όμως το πρόβλημα είναι αλλού :
• Το πρώτο ζητούμενο, είναι να υπάρχει Έλληνας ή Τούρκος πλοιοκτήτης, που να θέλει να αναλάβει αυτή τη θαλάσσια σύνδεση, γνωστοποιώντας επίσημα τα στοιχεία του προς δρομολόγηση πλοίου του.
• Υπάρχει ;   
• Το δεύτερο ζητούμενο, είναι να δώσουν το «πράσινο φως» οι άμεσα εμπλεκόμενοι κρατικοί φορείς, που είναι :
Η Λιμενική Αρχή Σαμοθράκης για την αστυνόμευση του χώρου αρμοδιότητας της σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 του Ν. 4150/2013 και τα άρθρα 1-2 του ΠΔ 103/2014.
Ο  Ο.Λ.Α  Α.Ε  για :
(α) τη δημιουργία επιβατικού σταθμού καθώς στα λιμάνια με επιβατική κίνηση, είναι απαραίτητη η ύπαρξη Επιβατικού Σταθμού με αίθουσα αναμονής, εκδοτήρια εισιτηρίων, γραφείο πληροφοριών, χώρους για τον τελωνειακό και διαβατηριακό έλεγχο, χώρους υγιεινής κλπ.
Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, εδώ και χρόνια αυτά είναι τα ζητούμενα.
(β) την εφαρμογή τουΔιεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων, International Ship and Port facility Security code - ISPS code (Ν.3622/2007).
Το Τελωνείο για τον τελωνειακό έλεγχο σύμφωνα με άρθρο 50 του Ν.2960/2001 και
Η Υπηρεσία Ελέγχου Διαβατηρίων της ΕΛ.ΑΣ για το διαβατηριακό έλεγχο σύμφωνα με τα άρθρα 3-5 του Ν.4251/2014).
Το δίνουν λοιπόν όλες αυτές οι Υπηρεσίες, το «πράσινο φως» ;
Αν, οι απαντήσεις, και στα δυο ζητούμενα και προαπαιτούμενα, είναι ναι !!! Τότε, μέσα σε επτά (7) ημέρες από τη γνωστοποίηση στην οικεία Λιμενική Αρχή, των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του πλοίου, του υπευθύνου ναυτικού πράκτορα, του προγράμματος  εκτέλεσης των δρομολογίων κλπ, μπορεί να ξεκινήσει η ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Αναρωτιέμαι λοιπόν, αν στα δεκαέξι (17) χρόνια που πέρασαν, κάποιος από τους ενδιαφερόμενους τοπικούς Φορείς, μπήκε στον κόπο όχι να μελετήσει αλλά απλά να διαβάσει τη «Διακρατική Συμφωνία» ή κάποια από τις σχετικές ερμηνευτικές Εγκυκλίους του Υπουργείου Ναυτιλίας ; Διαφορετικά, δεν εξηγείτε πως ένα θέμα λίγων ημερών, το «συντηρούν» πάνω από δεκαέξι (17) χρόνια.
Άραγε, ερευνήθηκε ποτέ αν υπάρχει ενδιαφερόμενος Έλληνας ή Τούρκος πλοιοκτήτης για να αναλάβει αυτή τη θαλάσσια σύνδεση ;
Άραγε, ρωτήθηκαν οι παραπάνω Υπηρεσίες αν μπορούν με την υπάρχουσα υποδομή και τα διατιθέμενα μέσα να ανταποκριθούν στα όσα προβλέπονται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία στην περίπτωση που υπάρξει ενδιαφερόμενος πλοιοκτήτης ;
Αν ανατρέξουμε ιστορικά, θα δούμε ότι το θέμα αυτό ξεκίνησε το  2002 από τον Γ. Χανό. Επίσημα το 2006   επί Δημαρχίας Γ. Χανού.
Την 28 Φεβρουαρίου 2006, στην Κωνσταντινούπολη έγινε η πρώτη συνάντηση Φορέων για το θέμα αυτό.
Την 1 Μαρτίου 2006, στο Υπουργείο Εξωτερικών, με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Εξωτερικών, κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, και τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, κ. Μ. Αγγελόπουλου, του Υπερνομάρχη Ροδόπης-Έβρου, κ. Χρήστου Χατζόπουλου, του Νομάρχη Έβρου, κ. Νίκου Ζαμπουνίδη, των Δημάρχων Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, κ.κ. Γιώργου Αλεξανδρή και Γιώργου Χανού, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη προκειμένου να υπάρξει συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Αλεξανδρούπολης και της Σαμοθράκης, με λιμάνια της Τουρκίας.
Τον Ιούλιο και  Αύγουστο του 2013, για το ίδιο θέμα,πραγματοποιήθηκαν αλλεπάλληλες επισκέψεις στην Αίνο,  του Δημάρχου Αλεξανδρούπολης κ. Β. Λαμπάκη, του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου του Ο.Λ.Α Α.Ε κ. Σ. Σταυράκογλου και λοιπών φορέων.
Στις 3 Μαρτίου 2015, στην Κεσσάνη, με πρωτοβουλία του Δημάρχου Αλεξανδρούπολης πραγματοποιήθηκε σύσκεψη αυτοδιοικητικών και θεσμικών Φορέων του Έβρου, με αντίστοιχους των γειτονικών πόλεων της Τουρκίας για τη δημιουργία σταθερού δικτύου διασυνοριακής συνεργασίας σε επίπεδο διακρατικής διπλωματίας των πολιτών… Ένα από τα θέματα της σύσκεψης ήταν και «η προοπτική ακτοπλοϊκής γραμμής που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη και τη Σαμοθράκη με λιμάνια της Τουρκίας».
Στις 30 Μαρτίου 2015, η ίδια σύσκεψη επαναλήφτηκε στην Αλεξανδρούπολη.
Θέμα συζήτησης υπήρξε για τελευταία φορά και την 30-3-2016 στη σύσκεψη για τα προβλήματα του νησιού η διεκδίκηση νέων γραμμών, όπως αυτής του Τσανάκαλε ή άλλου τουρκικού λιμανιού - Σαμοθράκης - Αλεξανδρούπολης και πως αυτές συνδέονται με την ύπαρξη Τελωνείου στη Σαμοθράκη.
Στις 13 και 14 Νοεμβρίου 2016, επισκέφτηκε την Αλεξανδρούπολη, ο Δήμαρχος του Τσανάκαλε κ. Ulgur Gokhan καλεσμένος του Δημάρχου κ. Λαμπάκη για συνομιλίες με σκοπό τη συνεργασία των δύο πόλεων.
Ένα από τα θέματα που θα συζήτησαν ο κ. Gokhan με τους Δημάρχους της Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, αλλά και τους τουριστικούς και επαγγελματικούς φορείς, ήταν ο συντονισμός των δράσεων για την ακτοπλοϊκή γραμμή Τσανάκαλε – Ίμβρος – Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη.
Β.   Ακτοπλοϊκά   εισιτήρια
 Ένα σπουδαίο θέμα έχει να κάνει με την εφαρμογή της  «Αρχής  του  Μεταφορικού Ισοδύναμου» στα  ακτοπλοϊκά  εισιτήρια  της  Σαμοθράκης.
Τι μας λέει η «Αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου» με απλά λόγια :
Ο κάτοικος ή ο επισκέπτης των νησιών δικαιούται, τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, όλο το χρόνο, να επικοινωνεί, πρωτίστως με την ηπειρωτική χώρα, πληρώνοντας, αναλογικά με την απόσταση, το ίδιο αντίτιμο  με τον κάτοικο ή τον επισκέπτη των χερσαίων περιοχών.
Παράδειγμα : Ο κάτοικος του Σουφλίου έχει τη δυνατότητα, όλο το χρόνο, να έρχεται καθημερινά στην πρωτεύουσα του νομού, την Αλεξανδρούπολη, απόστασης περίπου 60 χιλιομέτρων, με 6,5 ευρώ. Ο κάτοικος της Σαμοθράκης όχι μόνο δεν έχει αυτή την καθημερινή  δυνατότητα αλλά και όταν μπορεί να έρχεται στην Αλεξανδρούπολη, απόσταση περίπου 55 χιλιομέτρων, πληρώνει (υπερδιπλάσιο ποσό) 15,80 ευρώ.
Από πότε ισχύει ;
Έχει υιοθετηθεί από την  Ε.Ε με το άρθρο 174 της ‘’Συνθήκης της Λισαβόνας’’ και ισχύει από 1ης Δεκεμβρίου 2009.
Το θέμα του «μεταφορικού ισοδύναμου» το οποίο αφορά πρωτίστως την ακριτική Σαμοθράκη, το μοναδικό νησί της Θράκης μας, δεν είναι υποχρεωτικό να εφαρμοστεί πανελλαδικά, αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και μόνο σε συγκεκριμένο ή συγκεκριμένα νησιά, με πρωτοβουλία των Φορέων της Περιφέρειας στην οποία αυτά ανήκουν.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μας δίνει το δικαίωμα, εφαρμόζοντας την«Αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου», μέσα από ευρωπαϊκά κονδύλια να εξαλείψουμε την ανισότητα μεταξύ των κατοίκων της Σαμοθράκης, έναντι των κατοίκων του ηπειρωτικού Έβρου, με την επιδότηση της διαφοράς του ακτοπλοϊκού εισιτήριου.Βέβαια, κάτι τέτοιο, απαιτεί κατάλληλη προετοιμασία και δουλειά.
  Το θέμα έγινε γνωστό τον Ιανουάριο του 2010, όταν το παρουσίασε  η τότε αρμόδια Υπουργός Ναυτιλίας, κυρία Κατσέλη, σε ευρεία σύσκεψη για το θέμα των άγονων γραμμών και γενικότερα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, χωρίς ωστόσο η Περιφέρεια ΑΜΘ ή κάποιος άλλος θεσμικός φορέας της περιοχής να δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον.
Επτά (7) χρόνια τώρα, οι πολιτικοί μας απλά το θάβουν και  το θυμούνται όποτε τους συμφέρει, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες με νησιά που το εφήρμοσαν αμέσως.
Κι αν υπάρχει κάποια δικαιολογία για την αδράνεια των Φορέων, αυτό ίσχυε μέχρι τη σύγκλιση του «Συμβουλίου Νησιωτικής Πολίτικης» το οποίο θεσμοθετήθηκε με το Ν.4150/2013 και στην αρμοδιότητα του οποίου, μεταξύ άλλων, είναι και η εισήγηση για την εφαρμογή της «Αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου - Principle of transfer of an equivalent».
Το έφεραν και οι ‘’ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ – ΠΡΑΣΙΝΟΙ’’ στο Ευρωκοινοβούλιο το καλοκαίρι του 2011.
Το επανέλαβε ο  κύριος Τσίπρας όταν ήταν στην αντιπολίτευση, σε προεκλογική του ομιλία στη Μυτιλήνη 2-5-2014. Ολόκληρη η ομιλία υπάρχει στην εφημερίδα  ΑΥΓΗ  της 3ης Μαΐου 2014.  Είπε χαρακτηριστικά …( μαζί σας θα δώσουμε την μάχη για να λυθεί το ζωτικό για ολα τα νησιά πρόβλημα της ακτοπλοιας.Γιατι καμια υποτιθέμενη ανάπτυξη δεν πρόκειται να επιτευχθεί χωρίς την λύση του.........Η ιδιαιτερότητα των νησιών μας, απαιτεί να ικανοποιούνται οι ανάγκες μεταφοράς των νησιωτών, με βάση την αρχή του «ισοδύναμου μεταφορικού κόστους», που ισχύει ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες…στόχος μας ειναι η δημιουργία ενός δημοσίου - κοινωνικού φορέα παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών ,με μοχλό την περιφέρεια και τους ΟΤΑ. )
Δυστυχώς, το «Συμβούλιο Νησιωτικής Πολίτικης» συνεκλήθη μόνο μια φορά, το Δεκέμβριο του 2016, στην οποία ως θεσμικός εκπρόσωπος του Ν. Έβρου ήταν ο Αντιπεριφερειάρχης Δ. Πέτροβιτς.
Εκεί, ο κύριος Πέτροβιτς ζήτησε από τον παριστάμενο αρμόδιο Υπουργό κ. Π. Κουρουμπλή να απαλειφθεί η ανισότητα που υπάρχει για τους κατοίκους της Σαμοθράκης, ως προς το κόστος και τη συχνότητα των δρομολογίων, έναντι των κατοίκων της ηπειρωτικής περιοχής μέσα στην ίδια την Περιφερειακή Ενότητα Έβρου, με τη εφαρμογή της «Αρχής του μεταφορικού ισοδύναμου».
Ο κ Κουρουμπλής δεσμεύτηκε ότι το θέμα θα τεθεί στη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε μέσα στο Α’ εξάμηνο του 2017 στα πλαίσια μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τη νησιωτική πολιτική.  
Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η υπόθεση αυτή ;
Ο Δήμος Σαμοθράκης οφείλει να ζητήσει επίσημα τη σύγκλιση του Συμβουλίου νησιωτικής  πολιτικής με αίτημα την καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου στη Σαμοθράκη, ερχόμενος σε συνεννόηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Έβρου ο οποίος θεσμικά (άρθρο 33 παρ. 2 στ του Ν.4150/2013) συμμετέχει στο «Συμβούλιο Νησιωτικής Πολίτικης».  
Γ.   Λιμενικές  υποδομές 
Συσκέψεις επί συσκέψεων γίνονται συνεχώς αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Το λιμάνι της Καμαριώτισσας δεν μπορεί να δεχτεί πλοία, μεγαλύτερα του ΣΑΟΣ ΙΙ.
Με την αριθ. 25/ 23-1-2015 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας εγκρίθηκε η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ 2015  μελέτη με τίτλο Λιμάνι Σαμοθράκης προϋπολογισμού 500.000,00.ευρω.
  Η έγκριση αυτή εξασφαλίζει την υλοποίηση όλων των απαραίτητων μελετών, δηλαδή  τη σύνταξη Αναπτυξιακού Προγράμματος με την μορφή Πλαισίων Έργων Ανάπτυξης Λιμένα ΠΕΑΛ και τις αντίστοιχες περιβαλλοντικές μελέτες που απαιτούνται όπως επίσης και μελέτες μελλοντικών επεκτάσεων του λιμένα.
Ξεπερνώντας αυτόν τον ύφαλο ανοίγει ο δρόμος προκειμένου να λυθεί οριστικά τόσο το θέμα της νομιμοποίησης των αυθαίρετων λιμενικών εγκαταστάσεων όσο και της ωρίμανσης μελέτης για την υλοποίηση έργου επέκτασης του Λιμένα Καμαριώτισσας στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014–2020. Ο Υπουργός    κ Μ. Χρυσοχοϊδης   ανέλαβε τόσο κατά την τελευταία του επίσκεψη στο νησί (11/10/2014) αλλά και τις εξαγγελίες του στην Αλεξανδρούπολη (21/11/2014) το θέμα του λιμανιού της Καμαριώτισσας.
Το λιμάνι των Θέρμων κάθε χρόνο μπαζώνει με αποτέλεσα να μη μπορεί να εξυπηρετήσει ούτε μικρά σκάφη.
Στην έγκριση ποσού 340.000 ευρώ για την οριστική αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων που παρατηρούνται στο αλιευτικό καταφύγιο των Θέρμων στη Σαμοθράκη προχώρησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης με απόφασή του στις 30 Αυγούστου 2017.
Το υπουργείο προχώρησε στην έγκριση ποσού 340.000 ευρώ για τη δημοπράτηση της μελέτης με τίτλο : «Μελέτη αντιμετώπισης ακτομηχανικών προβλημάτων στο αλιευτικό καταφύγιο και την ευρύτερη περιοχή Θέρμων ν. Σαμοθράκης».
Για το αλιευτικό καταφύγιο του Λακκώματος δεν γίνεται καμία αναφορά.
Κι όμως, από το  πρόγραμμα Leader  Αλιείας 2013 του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, δόθηκαν 50 εκατ. ευρώ σε παράκτιες και νησιωτικές περιοχές.
Κι όμως, από το πρόγραμμα αυτό, απουσίαζε όλος ο Έβρος και φυσικά και η Σαμοθράκη. Γιατί;
Από ολόκληρη την Περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης εντάχτηκε μόνο ο Νομός Καβάλας. Δεν λέμε ότι κακώς εντάχτηκε, αλλά τίθεται το ερώτημα : Αυτοί αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα από τη Σαμοθράκη και τους ψαράδες της που δουλεύουν υπό την απειλή των ακταιωρών της γείτονος ;
Ποιος αδιαφόρησε για την ένταξή του ;;;;
Δ.   Τουριστική προβολή από την Περιφέρεια  ΑΜΘ
Η περιφέρεια  Μακεδονίας Θράκης, θα πρέπει να εργαστεί συστηματικά ,ώστε να αναπτύξει ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής πολιτικής ,που θα ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες συνθήκες της τοπικής κοινωνίας της Σαμοθράκης, με την αυτονόητη διαρκή  συνεργασία με το Δήμο Σαμοθράκης, για τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς τουριστική ανάπτυξη του νησιού.
Ο τουρισμός είναι η κινητήρια δύναμη για την οικονομική και βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού.
Η περιφέρεια θα πρέπει να επιδιώξει η τουριστική πολιτική της να είναι αποκλειστικά η προώθηση  του νησιού μας, ως ελκυστικό προορισμό 365 ημερών το χρόνο, και όχι μόνο την μικρή θερινή σεζόν.
Στόχος η τουριστική προβολή και η δημιουργία ολοκληρωμένων  έργων  για την ανάδειξη  της φυσιογνωμίας της Σαμοθράκης.
Ο εκάστοτε Αντιπεριφερειάρχης τουρισμού δεν κατανέμει  ισόποσα τα σχετικά κονδύλια και έτσι, δεν υπάρχει ίση  αντιμετώπιση για το νησί τόσο στον τομέα του πολιτισμού όσο και στον τομέα τουρισμού.  
Στην τουριστική προβολή ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, η Σαμοθράκη πάντα  μένει εκτός σχεδιασμού, παρά το γεγονός ότι διαθέτει, μεγάλα πολιτισμικά - πολιτιστικά αποθέματα (Λαογραφικό Μουσείο, το Στασίδι του Αποστόλου Παύλου, λείψανα  5 νεομαρτύρων κλπ), αρχαιολογικούς θησαυρούς (Αρχαιολογικό Μουσείο, το Ιερό των Μεγάλων Θεών κλπ) και φυσικά πλεονεκτήματα (το νησί είναι ενταγμένο στο Ευρωπαϊκό οικολογικό δίκτυο NATURA 2000 ΦΕΚ 1495Β/6-9-2010).
Έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες για την ανάδειξή του σε Ελληνικό και διεθνές επίπεδο, αλλά δεν υπάρχει καμιά διαχειριστική  μελέτη, ενώ στο ΕΣΠΑ  υπάρχει μέτρο στο οποίο κατά προτεραιότητα μπορεί να εξασφαλίσει περισσότερους πόρους.
Ποτέ δεν έγινε ολοκληρωμένη τουριστική προβολή (ακόμη και σε έντυπο υλικό) και η συνεργασία με τον Δήμο της Σαμοθράκης ... ήταν ...σε επίπεδο (υποχρέωσης)  σε αντίθεση ....βλέπε Θάσο ... Μαρώνεια κοκ.
Πότε λοιπόν θα σταματήσει επιτέλους αυτή η άνιση μεταχείριση και η άνιση κατανομή χρημάτων από τον  εκάστοτε Αντιπεριφερειάρχη τουρισμού ;
Ε.    Αεροδρόμιο
Το αεροδρόμιο Σαμοθράκης αποτελεί ζητούμενο των τοπικών αρχών του νησιού εδώ και πολλά χρόνια. Δυο πρωθυπουργοί και τρεις υπουργοί είχαν ενδιαφερθεί γι αυτό.
Μάλιστα για προκαταρκτικές μελέτες είχαν δαπανηθεί 450 εκατ. δραχμές.
Η πρώτη εξαγγελία είχε γίνει από τον υπουργό Χρήστο Βερελή, και μάλιστα είχαν εγγραφεί πιστώσεις στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).
Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ολοκληρώθηκε το 2006 και το έργο επανεντάχτηκε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με προϋπολογισμό 53 εκατ. ευρώ, ωστόσο τίποτε δεν προχώρησε και το ζήτημα ξεχάστηκε.
Επανήλθε επί υπουργίας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος υποσχέθηκε στις τοπικές αρχές τη διερεύνηση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης και κατασκευής του αεροδρομίου.
Στις 17 Ιουλίου του 2015, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης με Απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, «για τη μελέτη της κατασκευής νέου αεροδρομίου στη νήσο Σαμοθράκη καθώς και την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου υποστήριξης της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων για έργα και μελέτες, ώρίσε προϊσταμένη Αρχή τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων και διευθύνουσα υπηρεσία το Τμήμα Προγραμματισμού και Μελετών της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων». Σύμφωνα με την απόφαση του κ. Σπίρτζη, «η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στην νήσο Σαμοθράκη ... έντάσσεται στα ώριμα προς δημοπράτηση και ένταξη  στα χρηματοδοτικά προγράμματα της χώρας.... » 
Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η υπόθεση του αεροδρομίου ;
Ποιος σαμποτάρει την υλοποίησή του ;
Όλα τα παραπάνω σίγουρα είναι παράγοντες για την δυναμική ανάπτυξη του νησιού  και έχουν τον χρόνο υλοποίησης τους.
Πιστεύω πως αν επιτευχθεί η πραγματοποίηση της σύνδεσης με το Λαύριο  για όλο τον χρόνο, και η εξασφάλιση του μεταφορικού ισοδύναμου για το νησί, αυτοί οι δυο παράγοντες, θα θέσουν τα θεμέλια για να αλλάξουν την σημερινή τελματώδη  κατάσταση του νησιού.
Τελειώνοντας, σας ζητώ να τελειώσει η πολιτική σας απραξία για το νησί και να τολμήσετε να δώσετε τις λύσεις που οι άλλοι απέφυγαν ή δεν μπορούσαν να δώσουν.

Σαμοθράκη 17-10-2017 

ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ   ΣΤΕΛΙΟΣ
Δημοτικός σύμβουλος Σαμοθράκης
Τ. Προεδρος Κ.Δ.Ε.Σ (κοινωφελής δημοτική επιχείρηση Σαμοθράκης)
Τ. Αντιπροεδρος τουρισμού .


Δεν υπάρχουν σχόλια: