Πέμπτη 4 Μαΐου 2017

Η έλλειψη υποδομών το βασικό μειονέκτημα στην ανάπτυξη του Έβρου και της Θράκης

Toυ Μάνδαλου Παναγιώτη.
facebook. @Mandalos Panagiotis
Οι επενδύσεις σε μια περιοχή είναι κάτι που όλοι αναζητούν. Ο πρωτογενής τομέας, στην Ελλάδα, με την αγροτική παραγωγή και ο δευτερογενής τομέας με την μεταποιητική παραγωγή είναι πυλώνες ή μάλλον ήταν οι πυλώνες της Ελληνικής οικονομίας που οι πολιτικές των κυβερνήσεων των τελευταίων 35 χρόνων κατέστρεψαν. Ο τουρισμός η άλλη βαριά βιομηχανία και αυτός αφέθηκε στην τύχη του.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι η φορολογία είναι ο βασικότερος παράγοντας της φυγής των επενδύσεων σε



άλλα μέρη. Και όμως η Γερμανία με υψηλότερη φορολογία ή ίσως ίδια, έχει πολλές επενδύσεις και προσοδοφόρες βιομηχανίες. Εδώ μπορούμε να πούμε ότι η οικονομική σταθερότητα και όχι η αλλαγή κάθε μέρας των οικονομοτεχνικών όρων είναι βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μιας οικονομίας. Και φυσικά τα προηγούμενα χρόνια που είχαμε λιγότερους φόρους, ας πάρουμε την δεκαετία του 80 ή 90, η αποβιομηχανοποίηση και η απαξίωση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα είχαν φτάσει στο ζενίθ τους. Οι επιδοτήσεις χωρίς επίβλεψη, το κομματικό κράτος και οι ημέτεροι άφησαν απλός το χάος, που σήμερα μας κυριαρχεί.
Και όταν λέμε υποδομές, τι εννοούμαι. Τα απαραίτητα για να ενταχθεί μια οικονομία στην ανάπτυξη. Και πρώτα από όλα τα δίκτυα συγκοινωνίας. Σιδηρόδρομος, αεροδρόμια, λιμάνια αυτοκινητόδρομοι, είναι βασικές υποδομές.
Ένας σύγχρονος σιδηρόδρομος κατεβάζει κατά πολύ το κόστος μεταφοράς αφού εξυπηρετούνται πολλά εμπορεύματα με λίγους συρμούς και ενέργεια. Συγχρόνως η σύνδεση με την Βουλγαρία θα απέφερε στην περιοχή πολλά πλεονεκτήματα διεθνούς εμπορίου βγάζοντας έξω τα χρονοβόρα Δαρδανέλια. Δυστυχώς εδώ και 40 χρόνια ο σιδηρόδρομος αφέθηκε στην τύχη του και φυσικά δεν μιλάμε για σιδηρόδρομο..αλλά για ένα απαρχαιωμένο και κακό δίκτυο που δεν μπορεί να προσφέρει αλλά αγκομαχά.  Η σιδηροδρομική Εγνατία, θα έφτιαχνε τέτοιες υποδομές που θα ήταν από τις καλύτερα και ευκολότερα αναπτυσσόμενες διασυνδέσεις . Τι έκαναν οι κυβερνήσεις των τελευταίων 35 χρόνων ….Απλά τις υποδαύλιζαν και τις κατέστρεφαν ολικά.
Η Εγνατία το μόνο έργο που αξιώθηκαν να τελειώσουν και κόστισε τα 10πλάσια από ότι θα έπρεπε και φυσικά τα πάρτι των υμετέρων. Και φυσικά ούτε αυτή ολοκληρώθηκε πλήρως αφού οι κάθετοι άξονες και οι διασυνδέσεις με τα λιμάνια …παραμένουν ακόμα ημιτελείς. Ακόμα και εκεί αίσχος και ντροπή.
Για λιμάνια δεν μιλάμε. Αν πάρουμε της Αλεξανδρούπολης, που έφευγαν πλοία και καράβια όπως λέμε …..σήμερα απλά φεύγει καράβι και αυτό αγκομαχώντας..λέμε για το Σαος …..ενώ πριν χρόνια 15 έφευγαν ένα πλοίο και δυο δελφίνια για Σαμοθράκη …και ένα για την υπόλοιπη Ελλάδα. Ενώ τα εμπορικά μπαινόβγαιναν στο τότε μικρό λιμάνι και φόρτωναν γεωργικά και άλλα εμπορεύματα ….Βλέπεις η αναδιάρθρωση κάτω από το καταχθόνιο σχέδιο με τις ακακίες …….άφησαν μόνο χάος. Εδώ μπορούμε να πούμε ότι εδώ και 30 χρόνια βαθαίνουνε ένα λιμάνι που δυστυχώς μόνο στα τελευταία χρόνια άρχισε να βαθαίνει. Από λοιπές υποδομές, χώροι φορτοεκφορτώσεων, σταθμοί εξυπηρέτησης επιβατών και άλλες υποδομές ίσως στην Ουγκάντα είναι καλύτερες. Και αυτά έγιναν τα τελευταία 35χρόνια.
Αν πάρουμε το ενεργειακό. Οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας είναι το ζητούμενο. Και φυσικά η περιοχή πλούσια. Από δίκτυα αερίου που περνάν, έως γεωθερμικά πεδία. Όλα αυτά ένα απόλυτο μηδέν. Ούτε ποτέ πήραμε αέριο, ούτε ποτέ είχαμε παροχή γεωθερμικής ενέργειας, παρά μόνο τα τελευταία 2 χρόνια επιχειρείται αυτό το επίτευγμα. Και όμως το αέριο περνά έξω από την πόρτα μας …αλλά εδώ τίποτα. Αν υπήρχε στις πόλεις και στις βιομηχανικές περιοχές πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα.
Και φυσικά μιλάμε για βιομηχανικές περιοχές. Πως θα εγκατασταθεί μια βιομηχανία. Αν έχει παροχή νερού, δίκτυο βιομηχανικών αποβλήτων, εναλλακτικές πυγές ενέργειας και σύνδεση με τα συγκοινωνιακά δίκτυα. Τι από αυτά γίνεται στον Έβρο; Τίποτα, ταμπέλες μόνο που υποδηλώνουν ….ΒΙΠΕ…. στα όνειρα μερικών …και στις ταμπέλες που έμειναν να μας δείχνουν τις φαγωμένες επιδοτήσεις της δεκαετίας του 90 και 2000….καρκάσες βιομηχανιών που ποτέ δεν λειτούργησαν..αλλά επιδοτήθηκαν σφόδρα.
Για αρχαιολογικούς χώρους. Εκεί η παράνοια. Χόρταριασμένοι, απαξίωση και φυσικά ενώ έχεις έναν πλούτο …..απλά ….κρύβονται σε βοσκοτόπια που περισσότερο τα εκτιμούνται τα όμορφα θηλαστικά όσα αφήσανε τις τελευταίες δεκαετίες.
Γιατί και εκεί χάος. Χωρίς σφαγεία, κλειστά τα μεταποιητικά εργοστάσια ζάχαρης και κλωστοϋφαντουργίας …..βαίνουμε στην καταστροφή με βήμα ταχύ. Και όταν πήγε να ανοίξει το εργοστάσιο ζάχαρης …Να οι παλιοί κομματικοί με τις αντιδράσεις. Μην τους χαλάσουνε την συνταγή της απόλυτης καταστροφής. Να μην αφήσουν τίποτα ζωντανό.
 Όσο για τις πόλεις. Εδώ η κατάρρευση. Παραλιακές πόλεις χωρίς παραλία, πόλεις με τους κάδους άπλυτους και βρώμικους και ξεχειλισμένους από σκουπίδια, αλλά ακόμα και αυτή την διαχείριση τους δεν μπορούν οι τοπικοί πολιτικοί να διαχειριστούν. Σκοτώνονται για το δήθεν καλό και αφήνουνε το σκουπιδαριό να έχει κυριεύσει τα πάντα. Α ….ξέχασα ….τα κάνουμε και καμιά βόλτα ….για να πάρουν καμιά  βόλτα μέχρι να τα θάψουμε κάπου. Και όμως σε όλον τον κόσμο έχουν την ανακύκλωση και την διαχείριση των σκουπιδιών το μεγαλύτερο μέλημα των τοπικών κοινωνιών.
Ξέχασα, στον τουρισμό έχουμε και ιαματικές πηγές. Αυτές που αποτελούν ανάπτυξη για μερικές περιοχές και πόλο έλξης τουριστών και ανάπτυξης. Εδώ, έλα μωρέ υπάρχουν και σοβαρότερα πράγματα να ασχοληθούμε.
Υπήρχε το rive party στην Σαμοθράκη, οι μοτοσικλετιστές που θέλανε να κάνουν τα πάρτι τους εδώ, πανεπιστημιάδες που ακυρώσαμε και άλλα πολλά. Και στο τέλος ..ποιο καλή η μοναξιά …..μια σ’ αφήνω μια σε χάνω..όπως λέει και το τραγούδι ….απαξίωση και χάος. Δεν μιλάμε για μουσεία, κλπ …..εκεί το χάος ……όλα στην αφάνεια …και καμιά φορά διαφημίζουν και καμιά παραλία …ίσως κάτω από τον Φάρο..εκεί με τις τρεις αποχετεύσεις όμβριων υδάτων που θέλουν να κάνουν παραλία …οι άλλες οι καθαρές …άστες εκεί που βρίσκονται…..
Άρα όταν εδώ και χρόνια δεν έκανες τίποτα για να αποκτήσεις υποδομές ή όταν ακόμα αυτές που υπήρχαν τις κατέστρεψες..ή ηθελημένα …ή εσκεμμένα …τότε πως μπορείς να θέλεις ανάπτυξη;



Δεν υπάρχουν σχόλια: