Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2017

Πρόταση συνεργασίας Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης -σχολείων σε κοινή δράση

Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης - με απόλυτη συνείδηση του ρόλου του ως φορέα πολιτισμού και με κοινωνική ευθύνη απέναντι σε κάθε φορέα παιδείας, τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης- λαμβάνει την πρωτοβουλία να επικοινωνήσει με τις σχολικές μονάδες της περιφέρειας και να καταθέσει ένα σχέδιο εκπαιδευτικών δράσεων για τον εμπλουτισμό της Θεματικής Εβδομάδας με τίτλο «Σώμα και Ταυτότητα», ένα πρόγραμμα στο οποίο καλούνται να συμμετάσχουν όλες οι σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2016-2017.
Με εκκίνηση τις λέξεις κλειδιά του εν λόγω προγράμματος, το Ιστορικό Μουσείο προτείνει και αντιπροτείνει:



ως ΣΩΜΑ αυτών των δράσεων τα μουσειακά εκθέματα, που το καθένα από αυτά με το δικό του τρόπο φέρει μνήμες από έναν άνθρωπο (τον ιδιοκτήτη ή χρήστη του αντικειμένου) ή από μία κοινωνική ομάδα
και ως ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ καλεί τους εφήβους να διερευνήσουν την εθνική, τοπική, ιστορική, κοινωνική, πολιτισμική, ατομική ταυτότητα που βρίσκεται πίσω από κάθε μουσειακό αντικείμενο, πίσω από κάθε φωτογραφία, εικόνα, ήχο από το παρελθόν, με αναγωγές στο παρόν.
Ουσιαστικά, προτείνεται ένα πρόγραμμα εναλλακτικών δράσεων όπου συναντώνται η κοινωνιολογία, η ιστορία, η μουσειολογία, η παιδαγωγική, με έμφαση στην  Παιδαγωγική του Θεάτρου και στην σύγχρονη μουσειοπαιδαγωγική με την ενεργή συμμετοχή των εμπλεκομένων. Άλλωστε η συνεργασία και η αλληλεπίδραση του μουσείου με άλλους φορείς παιδείας και πολιτισμού κρίνεται απαραίτητη σε καιρούς που βάλλονται και τίθενται υπό αμφισβήτηση βασικές αξίες και θεσμοί.
Συγκεκριμένα, με βάση τόσο τον μουσειολογικό σχεδιασμό, τις μουσειακές συλλογές και τα  μουσειακά εκθέματα των δύο μόνιμων εκθέσεων του εν λόγω μουσείου όσο και με βάση τα τρέχοντα εκπαιδευτικά προγράμματα και την ευρύτερη εκπαιδευτική και επικοινωνιακή πολιτική του, υπάρχει η δυνατότητα -από την πλευρά του Ιστορικού μουσείου Αλεξανδρούπολης- διαμόρφωσης ενός σχεδίου καινοτόμων, διαδραστικών, βιωματικών και επιμορφωτικών δράσεων στα πλαίσια της θεματικής ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ με στόχο:
την καλλιέργεια δεξιοτήτων των μαθητών στη διαχείριση της γνώσης, της μουσειακής εμπειρίας, της βιωματικής επαφής με την ιστορία και τον πολιτισμό, με τα έργα και τις επιλογές των ανθρώπων μιας κοινωνίας, τις ανθρώπινες σχέσεις, τις έμφυλες σχέσεις, τα στερεότυπα και τις κοινωνικές συμπεριφορές.
την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μελών της σχολικής κοινότητας για θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος και προβληματισμού.
την ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης και της ενσυναίσθησης μέσα από βιωματικές δράσεις.
την ανάπτυξη κριτικής και κριτικοστοχαστικής σκέψης με στόχο την αλλαγή  στάσης και ποικίλης πρόσληψης των κοινωνικών σχέσεων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες προτάσεις για διαδραστικά προγράμματα, ορισμένα από τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν και στο χώρο του σχολείου με χρήση πολυμέσων (προβολή powerpoint) και φύλλων εργασίας.
1.Εκπαιδευτικά προγράμματα διάρκειας 2 ωρών με θέμα την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό στο χώρο του μουσείου ή – ορισμένων προγραμμάτων και στο χώρο του σχολείου- (επισυνάπτεται αναλυτικά το πρόγραμμα και οι θεματικές ενότητες που καλύπτονται)
2.Θεατροπαιδαγωγικά-βιωματικά εργαστήρια, όπου οι μαθητές μέσα από αυτοσχέδιες δράσεις, ημιδομημένους αυτοσχεδιασμούς και ποικίλες τεχνικές διερευνητικής δραματοποίησης μπορούν να κατανοήσουν εντός ρόλου ανθρώπινες σχέσεις από το παρελθόν μέχρι το παρόν. Τα συγκεκριμένα βιωματικά εργαστήρια πρόκειται να υλοποιηθούν από την Αγνή Λ. Καραγιάννη, φιλόλογο και θεωρητικό Θεάτρου Α.Π.Θ, υποψήφια διδάκτορα Δ.Π.Θ στην αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών σε μουσειακό περιβάλλον.
3.Θεατρικά δρώμενα με διασκευασμένους αρχαιοελληνικούς μύθους, που θίγουν την έννοια της ταυτότητας και των ποικίλων ρόλων ενός ατόμου:
(π.χ Έκτορας: πρόσωπο, άντρας, ηγέτης, πολεμιστής, γιος, αδερφός, σύζυγος, πατέρας. Ωραία Ελένη: πρόσωπο, γυναίκα, βασίλισσα, κόρη, αδερφή, σύζυγος, αγαπημένη, αμαρτωλή ή αθώα ομορφιά, αληθινή ύπαρξη ή παιχνίδι του νου). Τα συγκεκριμένα δρώμενα  έχουν μεταγραφεί με βάση τους προβληματισμούς της σύγχρονης πραγματικότητας μέσα από τη διαλεκτική και αισθητική του μεταμοντέρνου θεάτρου. Επιμέλεια των δρώμενων θα έχει ο Θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός και συγγραφέας Μαρκαντώνης Φοίβος, και η Αγνή Λ. Καραγιάννη, φιλόλογος και θεωρητικός Θεάτρου. Τα δρώμενα θα υλοποιηθούν στο μουσείο, σε χώρο που θα διαμορφωθεί κατάλληλα σε σκηνικό περιβάλλον.
4. Εμπλουτισμένη ξενάγηση διάρκειας 2 ωρών στο μουσείο, με σκοπό την επαφή των μαθητών με τα μουσειακά εκθέματα μέσα από τη σύγχρονη ματιά της μουσειοπαιδαγωγικής που θέτει ορίζει τη μουσειακή εμπειρία ως μάθηση, ψυχαγωγία και ανακαλυπτική διαδικασία.
5.Ενημερωτικά προγράμματα για τον παιδαγωγικό ρόλο του σύγχρονου  μουσείου και για την εμπλοκή του σε θέματα που προβληματίζουν τη σύγχρονη κοινωνία, όπως τα στερεότυπα, την έννοια της ταυτότητας και της ετερότητας, τη θέση του ανθρώπου στο περιβάλλον όπου ζει και δραστηριοποιείται.
Στην προοπτική μιας εποικοδομητικής συνεργασίας, η υπεύθυνη εκπαιδευτικών θεμάτων και  επιστημονικός συνεργάτης του Ιστορικού μουσείου Αλεξανδρούπολης Αγνή Λ. Καραγιάννη θα είναι στη διάθεση των συναδέρφων εκπαιδευτικών για προτάσεις και αντιπροτάσεις προγραμμάτων ή δράσεων, για την επιλογή των κατάλληλων θεματικών που άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών, αλλά και για τη διαμόρφωση ενός χρονολόγιου προγράμματος.
 Τα τηλέφωνα επικοινωνίας είναι αυτά της γραμματείας του μουσείου (2551028926) σε ώρες λειτουργίας του μουσείου (Τρίτη- Σάββατο, 11.00-14.00), καθώς και το τηλέφωνο της υπευθύνου Αγνής Καραγιάννη (6936569950).   

Με εκτίμηση
Αγνή Λ. Καραγιάννη

Επιστημονικός συνεργάτης Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης

Δεν υπάρχουν σχόλια: