Τετάρτη 18 Μαΐου 2011

Η λήθη είναι το αντίθετο της ιστορικής αλήθειας

Κωνσταντνος Χολέβας
Πολιτικός πιστήμων
νέκαθεν γιά τούς λληνες γνώση τς στορίας θεωρετο σημαντικό πνευματικό φόδιο. Στόν μεγάλο τραγικό ποιητή Εριπίδη ποδίδεται γνωστή ρσις "λβιος στις στορίας σχεν μάθησιν", δηλαδή εναι ετυχής ποιος χει μελετήσει τήν στορία.

Ο Πατέρες τς κκλησίας εχαν βαθειά στορική γνώση , πως φαίνεται πό κλασσικά κείμενά τους πως π.χ. πό τόν λόγο το Μεγάλου Βασιλείου "Πρός τούς νέους πως ν ξ λληνικν φελοντο λόγων".
Στήν Τουρκοκρατία μελέτη τς λληνικς στορίας ταν παγορευμένη κόμη καί ταν πιτρεπόταν διδασκαλία τς Πίστεως καί τς Γλώσσας. Εναι χαρακτηριστική μία μαρτυρία το Γάλλου δημοσιογράφου Ρενέ Πυώ, ποος τό 1912 εσλθε στό ργυρόκαστρο τς Βορείου πείρου μαζί μέ τόν λευθερωτή λληνικό Στρατό. Ρωτντας τά λληνόπουλα, πού εχαν παραταχθε μέ τήν λληνική σημαία, πληροφορήθηκε τι στό σχολεο παγορευόταν διά ροπάλου λληνική στορία καί τσι διδάσκονταν κρυφά μαθήματα διά τόν φόβον τν Τούρκων. Τήν νδιαφέρουσα ατή μαρτυρία πού καταδεικνύει τι πρξε πραγματικά κρυφό σχολειό τήν κατέγραψε στό βιβλίο του "Δυστυχισμένη Βόρειος πειρος", τό ποο κυκλοφορήθη στά λληνικά πρό λίγων τν (κδ. ΤΡΟΧΑΛΙΑ, εσαγωγή -σχόλια χιλλέως Λαζάρου). Φυσικά παπς καί καλόγερος πού εχαν ναλάβει στά χρόνια τς δουλείας τήν στοιχειώδη κπαίδευση δίδασκαν ρισμένα στοιχεα λληνικς στορίας γιά νά τονώσουν τό γωνιστικό φρόνημα τν Ρωμην. Πάντως θνομάρτυς Ρήγας Βελεστινλς στό σχέδιο Συντάγματός του μέ τίτλο "Νέα Πολιτική Διοίκησις" καί συγκεκριμένα στό ρθρο 22 γραφε τι τά λληνόπουλα πρέπει νά διδάσκονται στά δημόσια σχολεα τούς παλαιούς στορικούς συγγραφες.
Κατά τά τελευταα τέσσερα περίπου χρόνια παρατηρομε μία προσπάθεια νά ξαναγραφε στορία το θνους μας μέ να τρόπο πού πηρετε πολιτικές καί δεολογικές σκοπιμότητες. Εχαμε ρχικά τό παράδεκτο βιβλίο στορίας τς Στ΄ Δημοτικο , τό ποο μιλοσε γιά τόν ....συνωστισμό τν λλήνων στή Σμύρνη το 1922 καί τό ποο τελικά πεσύρθη. Στή συνέχεια εδαμε τόν γνωστό Ογγροαμερικανό χρηματιστή Τζόρτζ Σόρος νά χρηματοδοτε τετράτομη στορία τν Βαλκανίων, ποία κυκλοφορεται καί στά λληνικά καί μέ τήν ποία γιοποιεται θωμανική περίοδος καί προβάλλονται ο θέσεις τν Σκοπίων. Στή συνέχεια κούσαμε πό μικρή καί θορυβώδη μάδα στορικν καί πολιτειολόγων τι μέχρι τό 1780 ο πρόγονοί μας δέν ασθάνονταν λληνες, λλά λθαν ο Γάλλοι Διαφωτιστές το 18ου αινος καί τούς πεισαν νά δηλώνουν λληνες. Η πρόσφατη ( ρχές 2011) τηλεοπτική σειρά το ΣΚΑΪ γιά τό 1821 συγκέντρωσε καί πεξέτεινε λα ατά τά προπαγανδιστικά τεχνάσματα. Καί τό προκλητικό εναι τι πό κρατικά τηλεοπτικά κανάλια προβάλλονται πιλεκτικά ο νθρωποι το Σόρος στήν λλάδα, ν τήν δια στιγμή κοβόταν χωρίς προειδοποίηση κπομπή ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ τς ΕΤ1, τή στιγμή πού πρόκειτο νά δώσει στορικά τεκμηριωμένες παντήσεις στήν προπαγάνδα τν ντιεκκλησιαστικν καί τν θνομηδενιστν.
Εναι ραγε τόσο μεγάλη νάγκη γιά ξαναγράψιμο τς στορίας; Βρέθηκαν νέα στορικά ντοκουμέντα, πηγές καί ποδείξεις πού καθιστον παραίτητη τήν ναθεώρηση πόψεων; χι. πλς κάποιοι θέλουν νά ξεριζώσουν τήν ρθοδοξία , τόν στορικό ρόλο τς κκλησίας καί τή γνήσια θνική συνείδηση πό τή ψυχή το λαο μας. Δέν θά τό πιτύχουν. λλά φείλουμε νά ντισταθομε. Χριστιανικά, δημοκρατικά, πιστημονικά. Δέν ντιπαθομε τούς ποδομητές τς στορίας ς πρόσωπα. Μαχόμεθα τά πιχειρήματά τους μέ τά δικά μας πιό στέρεα πιχειρήματα. Δέν μισομε κανένα. λλά ντιπαρατιθέμεθα στίς ντιεπιστημονικές πόψεις τους. Οτε μισομε τους γειτονικούς λαούς. πιθυμομε τήν ερηνική συμβίωση χωρίς μως νά διαγράψουμε τό παρελθόν μας, χωρίς νά ξεχνομε τίς σφαγές καί τίς γενοκτονίες ες βάρος το λληνισμο. Ο βίαοι ξισλαμισμοί καί τό παιδομάζωμα τν θωμανν, τά μαρτύρια τν Νεομαρτύρων, γενοκτονία το Μικρασιατικο καί Ποντιακο λληνισμο, τά γκληματα το ττίλα στήν Κύπρο, ο βιαιότητες τν Μουσουλμάνων Τσάμηδων στή Θεσπρωτία τό 1941-44, μανία τν Σκοπιανν νά φαρπάσουν τήν νδοξη κληρονομιά τς Μακεδονίας, ατά καί πολλά λλα δέν λησμονονται οτε χαρίζονται. λέξη λήθεια στά ρχαα λληνικά προέρχεται πό τό - στερητικό καί τή λήθη. Δηλαδή αλήθεια εναι τό ντίθετο τς λήθης. ν τά ρίχνουμε λα στή λήθη, στή λησμονιά, τότε δέν πηρετομε τήν λήθεια.
Λέγουν ρισμένοι τι θά βελτιωθον ο λληνοτουρκικές σχέσεις ν περικόψουμε σημαντικά κεφάλια τς στορίας μας καί μς θυμίζουν τήν πιτυχημένη προσπάθεια Γάλλων καί Γερμανν. Προσωπικά θεωρ φελ ατή τήν σύγκριση γιά δύο λόγους. Πρτον διότι πό τό 1988 πού ρχισε σχετική συζήτηση μεταξύ λλάδος καί Τουρκίας μες συνεχς ποχωρομε καί ψαλλιδίζουμε τά στορικά μας βιβλία, ν Τουρκία σκληραίνει τήν στάση της καί στά σχολικά βιβλία καί στά διπλωματικά μέτωπα. Εναι νδεικτικό τι τήν δια ποχή -ρχές 2007- πού ο λληνες ποδομητές τς στορίας μας πιχειρηματολογοσαν πέρ το βιβλίου τς κ. Μ. Ρεπούση, πίσημη στοσελίδα το Τουρκικο πουργείου Παιδείας παρουσίαζε τήν λληνική Θράκη ς οονεί νεξάρτητο κράτος καί μάλιστα μέ δική του σημαία! Δεύτερον: περίπτωση Γαλλίας καί Γερμανίας εναι πολύ διαφορετική. Ναί, μέν κατόρθωσαν νά γράψουν να κοινό βιβλίο στορίας 62 χρόνια μετά τήν λήξη το Β' Παγκοσμίου Πολέμου, λλά ο Γερμανοί χουν ζητήσει συγγνώμην γιά τά γκλήματα το Ναζισμο καί γιά τό λοκαύτωμα καί ς γνωστόν δέν κατέχουν σήμερα ξένα δάφη. ντιθέτως Τουρκία δέν ναγνωρίζει τήν γενοκτονία τν Ποντίων καί τν ρμενίων, ν κατέχει τήν Βόρειο Κύπρο.
Τό ποσυρθέν βιβλίο τς Στ' Δημοτικο καί σειρά το ΣΚΑ πανέφεραν μία τεκμηρίωτη καί παντελς βάσιμη θεωρία, ποία ρνεται τήν συνέχεια το λληνισμο. Πρόκειται γιά μία σχολή σκέψεως, ποία μισε τόν Παπαρρηγόπουλο, τόν Ζαμπέλιο καί λλους κορυφαίους στορικούς καί πιχειρε νά παρουσιάσει τόν Νέο λληνισμό σάν να φαντασιδες κατασκεύασμα το 19ου αἰῶνος. διαιτέρως δέ πιχειρον νά ποκόψουν τόν λληνισμό πό τήν ρθοδοξία καί ρνονται τόν πατριωτικό ρόλο το Κλήρου. μως ο πηγές καί ο μαρτυρίες διαψεύδουν τούς "μεταμοντέρνους" στορικούς, πως ο διοι ατοαποκαλονται. στορικός τς Δ΄ Σταυροφορίας Νικήτας Χωνιάτης γράφει γύρω στό 1204 τι στορία εναι τό «κάλλιστον ερημα τν λλήνων». Τή συνέχεια το λληνισμο ποδεικνύουν καί πολλά κείμενα τς Τουρκοκρατίας. Πατριάρχης λεξανδρείας Μελέτιος Πηγς τό 1601 μιλοσε στό ποίμνιό του γιά τήν ρχαιοελληνική τους καταγωγή. Περί τό 1700 πιφανής εροκρυξ καί μετέπειτα πίσκοπος Κερνίτσης καί Καλαβρύτων λίας Μηνιάτης δίδασκε μέσ τν κηρυγμάτων του τήν στορική καί γεωγραφική διάσταση το λληνισμο. "Φυλλάδα το Μεγαλέξανδρου" ταν να πό τά προσφιλ ναγνώσματα τν ποδούλων πού τόνωνε τό φρόνημά τους. Ο ναυτικοί μας πολύ πρίν πό τήν πανάσταση βαζαν ς κρόπρωρα τν πλοίων τους ρχαες λληνικές φυσιογνωμίες. Καί Θ. Κολοκοτρώνης μιλντας στό Ναύαρχο Χάμιλτον τόνιζε τι ο πόδουλοι πάντα ασθάνονταν ς τελευταο βασιλέα τους τόν Κωνσταντνο Παλαιολόγο. Κλασσική λλάδα, λέξανδρος Μακεδών, Βυζαντινή Ρωμηοσύνη, λα ατά εχαν διαποτίσει τήν συνείδηση τν ποδούλων καί διαμόρφωσαν τή Μεγάλη δέα. σο δέ γιά τήν σύνδεση ρθοδοξίας καί λληνισμο ς φήσουμε νά μιλήσει είμνηστος Βρετανός Βυζαντινολόγος Στβεν Ράνσιμαν, ποος γράφει στόν πίλογο το βιβλίου του περί Τουρκοκρατίας: " ρθοδοξία ταν δύναμη πού διετήρησε τόν λληνισμό κατά τήν διάρκεια τν σκοτεινν αώνων. λλά καί χωρίς τήν θική δύναμη το λληνισμο ρθοδοξία θά εχε συρρικνωθε" ( Μεγάλη κκλησία ν Αχμαλωσί, σελ. 410 τς γγλικς κδόσεως).
λληνορθόδοξη παράδοσή μας πορρίπτει τόν ρατσισμό καί τόν θνοφυλετισμό, λλά ταυτοχρόνως πορρίπτει τόν πατρι καί σοπεδωτικό διεθνισμό, ποος τελικά ξυπηρετε τόν θνικισμό τν λλων χωρν. ς κρατήσουμε τή μέση δό διδάσκοντας στά παιδιά μας τίς ρωικές μορφές τς στορίας μας καθώς καί τά κυριώτερα γεγονότα τς Ερωπαϊκς καί Παγκοσμίου στορίας. ς καλλιεργήσουμε τόν γι καί φανάτιστο πατριωτισμό, ποος συντελε στε νά γίνουν οι νέοι καί οι νέες μας δημοκρατικοί, υπεύθυνοι καί Οικουμενικοί πολίτες.
Κ.Χ. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: