Παρασκευή 28 Απριλίου 2017

Κατασκευή Νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι – Ύψαλα Νομού Έβρου

Γραπτή Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών-Μεταφορών, τον Υπουργό Εξωτερικών και τον Υπουργό Οικονομικών κατέθεσε σήμερα (28/04) ο Βουλευτής Έβρου και Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αν. Δημοσχάκης, θέτοντας το σημαντικότατο ζήτημα της κατασκευής νέας γέφυρας στους Κήπους του Νομού Έβρου, ένα έργο υποδομής που θα αποτελέσει βραχίονα ανάπτυξης για την χώρα μας, με προδιαγραφές αντάξιες ενός Ευρωπαϊκού κράτους.



Πρόκειται για ένα έργο που συμφωνήθηκε από το 2004, επικυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο το 2007, από το Τουρκικό Κοινοβούλιο το 2012, ενώ το 2013 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Μικτής Επιτροπής Σχεδιασμού και Παρακολούθησης Έργου στην Ανδριανούπολη, προκειμένου να εγκριθούν τα τοπογραφικά και να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας.
Η στρατηγική θέση του Σημείου Εισόδου-Εξόδου των Κήπων, πύλης εισόδου εμπορευμάτων από τρίτες χώρες στην Ε.Ε, καθιστά επιτακτικότατη της ανάγκη άμεσης ενεργοποίησης του σχεδίου κατασκευής της νέας γέφυρας, η οποία θα αποτελέσει δελεαστικό σημείο διέλευσης ανθρώπων κι εμπορευμάτων και θα συμβάλει στην γενικότερη προοπτική να καταστεί ο Έβρος διαμετακομιστικός κόμβος.
Στην Γραπτή Ερώτηση καλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να απαντήσουν για την πορεία των μελετών και του όλου σχεδιασμού που απαιτείται για την υλοποίηση του έργου, εάν έχει εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση τόσο για την σύνταξη της μελέτης όσο και για την κατασκευή του έργου και για την ενημέρωση που τυχόν υπάρχει από την γείτονα χώρα Τουρκία για τις αντίστοιχες ενέργειες που απαιτούνται από την πλευρά τους.
Αναλυτικά η Γραπτή Ερώτηση:

ΠΡΟΣ: 1. Υπουργό Υποδομών- Μεταφορών
                       2. Υπουργό Εξωτερικών
                       3. Υπουργό Οικονομικών
ΘΕΜΑ: Κατασκευή Νέας Γέφυρας στην συνοριακή δίοδο Κήποι – Ύψαλα Νομού Έβρου

Η αξιοποίηση, αναβάθμιση κι ο εκσυγχρονισμός όλων των Σημείων Εισόδου-Εξόδου στα χερσαία μας σύνορα στον Έβρο και η εύρυθμη λειτουργία τους, μπορούν να αποτελέσουν την  αιχμή του δόρατος, του Ελληνικού Κράτους, αντιμετώπισης του προβλήματος του Παρεμπορίου - Λαθρεμπορίου στην περιοχή μας, αλλά και  να καταστούν χρήσιμα εργαλεία προόδου και ανάπτυξης της χώρας, όπως κατ' επανάληψιν έχουμε υποστηρίξει - αναδείξει μέσα από το Κοινοβουλευτικό Έλεγχο και όχι μόνο.

Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας, κορυφαίας σημασίας είναι η κατασκευή της καινούργιας γέφυρας μεταξύ της Ελλάδος και της Τουρκίας. Πρόκειται για ένα έργο υποδομής το οποίο προέκυψε από τη βούληση των δύο χωρών, της Ελλάδας και της Τουρκίας για να εξυπηρετηθούν καθημερινές ανάγκες της αυξημένης κίνησης από και προς τη γείτονα χώρα, αλλά και να διευκολυνθεί η μεταφορά των εμπορευμάτων καθώς το σημείο βρίσκεται σε στρατηγική θέση του ανάμεσα σε Ευρώπη και Ασία.

Η απόφαση για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης ελήφθη ήδη από το 2004. Δύο χρόνια αργότερα υπογράφτηκε στην Κωνσταντινούπολη σχετική διακρατική συμφωνία για την κατασκευή της δεύτερης, πλέον, διασυνοριακής οδικής γέφυρας στη συνοριακή δίοδο Κήποι - Ύψαλα. Το ελληνικό Κοινοβούλιο προέβη στην κύρωση της σχετικής συμφωνίας το 2007 (ΦΕΚ 133/18-06-2007) και το τουρκικό Κοινοβούλιο το 2012, επισφραγίζοντας την πρόθεση των δύο χωρών για την κατασκευή του έργου.
Η υλοποίηση του έργου έχει δρομολογηθεί, καθώς η μελετητική του ωρίμανση όπως και η προετοιμασία της διαδικασίας για τη δημοπράτησή του έχει ανατεθεί στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», σε συνεργασία με την Τουρκική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων. Οι δύο πλευρές μέσω της ΜΕΣΠΕ (Μικτής Επιτροπής Σχεδιασμού και Παρακολούθησης Έργου) το 2013 πραγματοποίησαν συνάντηση  στην  Αδριανούπολη, προκειμένου να εγκριθούν τα τοπογραφικά και να εγκριθεί η τελική θέση της νέας διασυνοριακής οδικής γέφυρας, αλλά και να υπογραφεί το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ τους.
Στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου 2016 στην Σμύρνη ανάμεσα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον Τούρκο Πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου, επικαιροποιήθηκε ξανά η επιθυμία και των δυο πλευρών για την κατασκευή της γέφυρας.

Τα στάδια μελέτης που έπρεπε να υλοποιηθούν είναι :

Τοπογραφική Αποτύπωση υπάρχουσας κατάστασης
Μελέτη Οδοποιίας, ήτοι χάραξη της νέας διαδρομής και καθορισμός θέσης της νέας γέφυρας
Επιλογή τύπου γέφυρας και τρόπου κατασκευής
Εύρεση χρηματοδότησης (Ευρωπαϊκοί πόροι ή Εθνικοί πόροι)
Κατασκευή της γέφυρας
Κατεδάφιση ή διατήρηση της υφιστάμενης γέφυρας

Μία καινούρια γέφυρα σύγχρονων προδιαγραφών θα αποτρέψει την πολύωρη ταλαιπωρία των τουριστών αλλά και των οδηγών φορτηγών και θα αποτελέσει βραχίονα του εκσυγχρονισμού της χώρας μας, δελεαστικό σημείο διέλευσης τουριστών κι εμπορικών αντιπροσώπων κι όχι σημείο ταλαιπωρίας.
Θεωρούμε το ζήτημα θεμελιώδους σημασίας κάτι από αποδεικνύεται από την πρόσφατη επίσκεψη στο Σημείο Εισόδου-Εξόδου του Προέδρου μας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και από την δέσμευσή του για την προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στην αναβάθμιση δομών και υπηρεσιών. Ήδη από τον Ιούνιο του 2016 καταθέσαμε Επίκαιρη Ερώτηση για την αναβάθμιση των Τελωνείων του Έβρου, (μπορείτε να παρακολουθήσετε την συζήτηση εδώ) ενώ το περιεχόμενο της επισυνάπτουμε στην παρούσα ερώτηση.
 Για όλους του παραπάνω λόγους ερωτάσθε:
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η κυβέρνηση προκειμένου το έργο να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης;
Έχουν ολοκληρωθεί από την Ελληνική πλευρά  όλες οι απαιτούμενες προμελέτες;
Έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες για την εξασφάλιση της Χρηματοδότησης, τόσο για την σύνταξη της οριστικής μελέτης και των τευχών δημοπράτησης, όσο και της κατασκευής του έργου που αφορά στην Ελληνική πλευρά;
Υπάρχει ενημέρωση από την πλευρά της Τουρκίας ως προς το πρόοδο των διαδικασιών για την έναρξη της κατασκευής του έργου;


Ακολουθεί η Επίκαιρη Ερώτηση που κατατέθηκε τον Ιούνιο του 2016 :
ΠΡΟΣ: κ. Υπουργό Οικονομικών
ΘΕΜΑ: Αναβάθμιση Τελωνείου Κήπων και εκμετάλλευση προοπτικών των σημείων εισόδου-εξόδου στον Έβρο
Την ίδια ώρα που στην Βουλγαρία και την Τουρκία τα αντίστοιχα τελωνεία αυτών των χωρών είναι πλήρως στελεχωμένα και εξοπλισμένα τόσο από άποψης μέσων ελέγχου όσο και εγκαταστάσεων, το Τελωνείο Κήπων, το οποίο αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου εμπορευμάτων από τρίτες χώρες στην Ε.Ε. παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις και υστερεί έναντι των συνορευόντων.
Ενώ στην Ελλάδα ελέγχθηκαν περί τα 5000 φορτία φυτικής προέλευσης το 2015, στο αντίστοιχο σημείο εισόδου του Καπετάν Αντρέεβο της Βουλγαρίας ελέγχθηκαν περίπου 15000, επειδή οι αντίστοιχες δικές μας εγκαταστάσεις δεν επιτρέπουν την είσοδο πολλών φορτηγών, με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς απώλειας εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο (τέλη διέλευσης, φόροι, τέλη ποιοτικού και Φυτ. Ελέγχου). Αναφερόμενοι στον Φυτ. Έλεγχο, έχουμε και εκεί μια σειρά ελλείψεων, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε υποδομές, οι οποίες δυσχεραίνουν το έργο της ΔΑΟΚ.
Οι ευκαιρίες της περιοχής είναι πολλές, αλλά όχι χρονικά ανεξάντλητες. Υπάρχουν μαρτυρίες στελεχών του Τελωνείου και Ελλήνων και Τούρκων οδηγών μεταφορών πως οι μεταφορικές και οι εξαγωγικές Τουρκικές εταιρείες επιθυμούν την διέλευση από Ελλάδα και όχι από Βουλγαρία, όμως η μεγάλη καθυστέρηση λόγω των περιορισμένων εγκαταστάσεων στο Τελωνείο των Κήπων τις αποτρέπει. Αυτό οδηγεί ταυτόχρονα και σε απαξία την Νέα Εγνατία, ένα έργο το οποίο αποτέλεσε προτεραιότητα του Ελληνικού Κράτους για δεκαετίες, ενώ δεν γίνεται καμία προσπάθεια αξιοποίησης της οικονομικής δραστηριότητας που μπορεί να αναπτυχθεί με συνοριακά πάρκα ή οικονομικά «χωριά», όχι μόνο στο Τελωνείο Κήπων, αλλά και σε αυτά του Ορμενίου, των Καστανιών και του Κυπρίνου.
Τέλος, έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη δημιουργίας καινούργιου Τελωνείου ύψους 30 εκ. ευρώ περίπου, μέσω ΣΔΙΤ και η οποία έχει παραμείνει δίχως περαιτέρω εξέλιξη, ένα έργο για το οποίο θεωρείται πως η απόσβεση του κόστους του θα πραγματοποιηθεί εντός 3-4 χρόνων.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάσθε:
Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε αναβάθμιση των υφισταμένων εγκαταστάσεων του Τελωνείου Κήπων; Έχετε υπόψη σας την υφιστάμενη μελέτη για την δημιουργία νέων εγκαταστάσεων;
Τι άλλα μέτρα και δράσεις σκοπεύετε να πραγματοποιήσετε, ώστε να γίνει καλύτερη εκμετάλλευση της στρατηγικής θέσης της χώρας μας και ειδικά του Έβρου;



Δεν υπάρχουν σχόλια: