Κυριακή, 19 Μαρτίου 2017

«ΑΝΑ.Σ.Α.»: Τα συμπεράσματα από την εκδήλωση για το Παραλιακό μέτωπο της Αλεξανδρούπολης.

Η κατά γενική ομολογία πετυχημένη εκδήλωση, με κεντρικούς ομιλητές τους δύο αρχιτέκτονες Πρόδρομο Νικηφορίδη και Μπερνάρ Κουόμο, που μεταμόρφωσαν την Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, έδωσε σε όσους είχαν την ευκαιρία να την παρακολουθήσουν, νέα ερεθίσματα όσο αφορά την εδώ και δεκαετίες ποθούμενη ανάπλαση της παραλιακής μας ζώνης.
Η παρουσίαση ιστορικών φωτογραφιών και η ομιλία του Θόδωρου Ορδουμποζάνη, μαζί με τις τοποθετήσεις εκλεκτών συμπολιτών μας, συμπλήρωσαν ένα νέο κύκλο διαλόγου και συζητήσεων για το σοβαρό αυτό θέμα. Ιδιαίτερη αίσθηση στην εκδήλωση έκανε και η παρέμβαση με τεκμηριωμένες απόψεις του συλλόγου Αρχιτεκτόνων



Ν.Έβρου, τόσο δια της πρόεδρου, της κυρίας Ρεΐζη, όσο και με το σχετικό δελτίο τύπου που δόθηκε στην δημοσιότητα με αφορμή την εκδήλωση.
Σχετικά με τα συμπεράσματα στα οποία μπορεί κάποιος να αναφερθεί, είναι τα εξής:
1. Είναι επιτακτική η ανάγκη της άμεσης διεκδίκησης του χώρου κάτω από τον Φάρο (χαρακτηρισμένη ως δυτική χερσαία ζώνη του λιμένα) έτσι ώστε να περιέλθει στον Δήμο, μια και σήμερα η διαχείριση ανήκει στον Οργανισμό Λιμένα και το ΤΑΙΠΕΔ. Το γεγονός αυτό έχει σταθεί εμπόδιο και στο πρόσφατο παρελθόν (2002-2008), τότε που η προσπάθεια του δήμου Αλεξανδρούπολης _μέσω προγραμματικών συμβάσεων_ να εφαρμόσει συγκεκριμένη αρχιτεκτονική μελέτη, ακυρώθηκε από παρεμβάσεις του Ο.Λ.Α.
2. Θα πρέπει να καθοριστούν με σαφήνεια οι κατευθυντήριες αρχές και οι δραστηριότητες που θέλουμε να εντάξουμε στο σύνολο του παραλιακού μας μετώπου. Ως παράδειγμα, είναι πλέον αναγκαίο να αποφασίσουμε για τον καθορισμό του χώρου μιας μαρίνας τουριστικών σκαφών μαζί με τις υπόλοιπες ναυταθλητικές δραστηριότητες, είτε στην περιοχή κάτω από τον Φάρο που πιθανώς να προβλέπει το νέο master plan του λιμένα, είτε στην περιοχή της Απολλωνιάδος, όπως προβλέπεται από το 1999 στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ). Επίσης καθοριστικός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα αποφασίσουμε να αντιμετωπίσουμε την μεγάλη υψομετρική διαφορά, μια και το υφιστάμενο τοιχείο -κάγκελο κρατάει ουσιαστικά την πόλη μακριά από την θάλασσα. Οχλούσες χρήσεις-δραστηριότητες (οδική αρτηρία, πάρκινγκ κλπ.) θα μπορούσαν να μεταφερθούν ή και να παραμείνουν κάτω από  τον Φάρο ως σκεπαστοί χώροι, το δώμα των οποίων θα είναι βατό έτσι ώστε να γίνει εκμετάλλευση της υφιστάμενης υψομετρικής διαφοράς. Διαμορφωμένο το δώμα με πρανή και βαθμιδωτά επίπεδα, θα βοηθούσε στην ομαλή _σταδιακή_ μετάβαση προς την θάλασσα. Με την δυνατότητα πεζοδρόμησης της Β. Αλεξάνδρου από το ύψος της Τράπεζας της Ελλάδος- κτίριο  ναυτοπροσκόπων μέχρι την πλατεία Ελευθερίας (Αστικά), ενοποιούνται η Ακαδημία, το πάρκο Ανεξαρτησίας με όλο το παραλιακό μέτωπο μέχρι την θάλασσα, η πλατεία του Φάρου και η περιοχή της οδού Κουντουριώτου. Η παραλιακή οδός θα μπορούσε να εκτραπεί από το ύψος των ναυτοπροσκόπων (με κλειστό Τούνελ) μέχρι και το σημερινό πάρκινγκ, κατά μήκος του υπάρχοντος τοιχείου. Στην συνέχεια ως ανοιχτή οδός (όπως είναι σήμερα διαμορφωμένη) θα συνεχίζει μπροστά από τις αποθήκες του Ο.Σ.Ε. μέχρι και τον επιβατικό σταθμό, μπροστά από τον κυκλικό κόμβο.
Για να συμβούν όλα αυτά, θα πρέπει να  ανοίξει ένας ειλικρινής διάλογος (για παράδειγμα και με τον Ο.Λ.Α. ενόψει της διαβούλευσης για το νέο master plan) με την συμμετοχή αρμόδιων επιστημόνων, επαγγελματιών και σχετικών φορέων και να καθορισθούν τα βήματα και οι προτεραιότητες.
3. Οι αποσπασματικές και ασύνδετες μεταξύ τους μελέτες, τις οποίες επιχειρεί να εφαρμόσει η παρούσα δημοτική αρχή, υποθηκεύουν την συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της πόλης και εύκολα μια μοναδική ευκαιρία μπορεί να μετατραπεί σε ένα χρόνιο πρόβλημα.
Για τον λόγο αυτό ως δημοτική παράταξη εδώ και δύο χρόνια έχουμε καταθέσει εγγράφως τις προτάσεις μας στις δύο φάσεις της κυκλοφοριακής μελέτης όταν και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Απόσπασμα αυτών των προτάσεων παραθέτουμε σήμερα, όπως αυτό ακριβώς έχει κατατεθεί:
"Εμμένουμε ξεκάθαρα στην αρχική μας θέση σε ενδεχόμενη πεζοδρόμηση ή και μονοδρόμηση της παραλιακής οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου. Η απόφαση ενός τέτοιου έργου δεν μπορεί να έχει ως μοναδικό κριτήριο μια κυκλοφοριακή μελέτη, διότι αποτελεί πολιτική απόφαση η οποία έχει να κάνει με πολλές παραμέτρους μεταξύ των οποίων και την οικονομία όλης της ευρύτερης περιοχής.
Από επιστημονικής όμως άποψης μια τέτοια παρέμβαση θα πρέπει να συνδυασθεί και να ενταχθεί στον ευρύτερο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης μελέτης ανάπλασης όλης της παραλιακής ζώνης, με αναπτυξιακά κριτήρια, για σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα και την δημιουργία ζώνης αναψυχής. 
Εξάλλου σκοπός είναι να στρέψουμε τους κατοίκους στο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης αντίθετα με ότι συμβαίνει σήμερα. Για να το πετύχουμε όμως αυτό, όπως και στην εξαιρετικά πετυχημένη εκ του αποτελέσματος αντίστοιχη περίπτωση της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να προκυρηχθεί άμεσα ένας Πανελλήνιος Αρχιτεκτονικός που θα δεσμεύει την εκάστοτε μελλοντική αρχή για την υλοποίησή του".

Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
"ΑΝΑ.Σ.Α."


Δεν υπάρχουν σχόλια: