Πέμπτη 20 Αυγούστου 2015

Τι ψάχνουν (πάλι) οι Ρώσοι στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Ενδιαφέρον να συμμετάσχουν σε ενδεχόμενο διαγωνισμό για την παραχώρηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τα άλλα περιφερειακά λιμάνια, έχουν εκδηλώσει και συνεχίζουν να διατυπώνουν ρωσικά συμφέροντα προς την ελληνική πλευρά.
Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες το ενδιαφέρον δεν ταυτίζεται με αυτό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο



διαγωνισμό για το οποίο συμμετέχουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι. Μεταξύ των λόγων που αναφέρονται ως κίνητρα των Ρώσων, πέραν της γεωστρατηγικής θέσης της Αλεξανδρούπολης στην έξοδο της Ρωσίας, προς στη Μεσόγειο περιλαμβάνονται και σχέδια για ρωσικές εξαγωγές κρέατος προς την Ευρώπη αλλά και εξαγωγές όπως π.χ. βραζιλιάνικης ζάχαρης, που θα ραφινάρεται στην ΕΒΖ, προς την Ρωσία.
Όμως στην Αλεξανδρούπολη έχουν ήδη δημιουργήσει "προγεφυρώματα" και γερμανικά και κινεζικά συμφέροντα. Ειδικότερα ο γερμανικός όμιλος διαμεταφορών, Kuehne + Nagel και η Cosco Shipping-Agency (Greece) S.A., θυγατρική της κινεζικής Cosco Group, έχουν ήδη εκμισθώσει μεγάλες ανακαινισμένες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του  Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α. Α.Ε.).όπου συγκεντρώνουν και επαναπροωθούν διάφορα προϊόντα και εξαρτήματα προς τις ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.
Στα τέλη της Άνοιξης ξεκίνησε και η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο και δια αυτού με τα Βαλκάνια και τις Παρευξείνιες χώρες που επιτρέπει πλέον την διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών (τρένο - πλοίο).
Πριν λίγους μήνες επιταχύνθηκε και τώρα ολοκληρώνεται και το έργο εκβάθυνσης της νέας λιμενολεκάνης και εκσκαφής του διαύλου του λιμανιού και παράλληλα προχώρησε η δημιουργία νέου χερσαίου χώρου που θα μεγεθύνει και σε έκταση την δυναμικότητά του. Το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους, καθιστώντας πλέον δυνατή την άμεση λειτουργία του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων του Ο.Λ.Α. Α.Ε.
Ακόμα σε γειτνιάζουσα περιοχή μεγάλος ελληνικός επιχειρηματικός όμιλος έχει αποκτήσει μεγάλη έκταση που εκτιμάται ότι σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος συνδεόμενος με το λιμάνι.
Από τη χρήση του 2012 έως αυτήν του 2014 ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τα άλλα 9 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, έχει γυρίσει από λειτουργικές ζημίες σε λειτουργική κερδοφορία.
Το λιμάνι αρχίζει να αναδεικνύεται έτσι σε κόμβο περιφερειακής σημασίας και να αξιοποιεί σταδιακά το στρατηγικό πλεονεκτήματα της θέσης που του προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα: θαλάσσιων, οδικών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε μία θέση η οποία συνδέεται άμεσα πλέον με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης και Τουρκικών και Βουλγαρικών συνόρων.
Ο Ο.Λ.Α. Α.Ε. έχει επίσης ενταχθεί στο χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση έργο SEA-2-SEA, που αφορά στην ανάπτυξη ενός διαδρόμου πολυτροπικών μεταφορών για τη σύνδεση των λιμένων του βορειοανατολικού Αιγαίου με τους λιμένες της Μαύρης Θάλασσας και τον Δούναβη, προσφέροντας έτσι μια εναλλακτική διαδρομή προς τα στενά του Βοσπόρου, όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση. Κάτι που ενδιαφέρει έντονα την Ρωσία.
Με απλά λόγια ενεργοποιεί τον χερσαίο άξονα Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη που εκτιμάται ότι μπορεί να εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο για το εμπόριο. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με πληροφορίες τις οποίες εχει δημοσιεύσει το capital.gr, η Kuehne + Nagel εισάγει και εκτελωνίζει σημαντικό μέρος των εμπορευμάτων που διαχειρίζεται εκεί από την Τουρκία και τα προωθεί προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
Εάν συνδυάσει κανείς όλα τα παραπάνω και με το γεγονός ότι το λιμάνι βρίσκεται πλησίον οδεύσεων σημαντικών αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου που είτε υλοποιούνται είτε σχεδιάζεται να υλοποιηθούν καθίσταται σαφές το γιατί η προοπτική του έχει γίνει αντιληπτή από μεγάλους ξένους ομίλους που έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν εκεί θέσεις.




Δεν υπάρχουν σχόλια: